Jak rozpoznać objawy dysleksji u dziecka?
Wielu rodziców zadaje sobie pytanie: czy to, co obserwuję u mojego dziecka, może być objawem dysleksji? Wczesne rozpoznanie trudności to klucz do skutecznego wsparcia – dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę.
Pierwsze sygnały – trudności językowe
Jedne z pierwszych objawów dysleksji dotyczą rozwoju mowy. Dzieci z dysleksją często:
-
zaczynają mówić później niż rówieśnicy,
-
przekręcają, opuszczają lub przestawiają sylaby w wyrazach – np. „szledź” zamiast „śledź”, „koczelatka” zamiast „czekoladka”, „pasgetti” zamiast „spaghetti”,
-
tworzą własne słowa.
Często mają również trudność z przypominaniem sobie nazw rzeczy. Nauka czasów, przypadków, zaimków czy zasad gramatycznych zajmuje im znacznie więcej czasu niż innym dzieciom.
Trudności w przedszkolu i na początku szkoły
W wieku przedszkolnym i we wczesnych latach szkoły podstawowej można zauważyć:
-
brak rozumienia rymów,
-
trudności z dzieleniem słów na głoski (np. k-o-t),
-
problemy z głoskowaniem i zapamiętywaniem liter (ich nazw i dźwięków).
Nauka czytania i pisania przychodzi dzieciom z dysleksją z dużym wysiłkiem. Tylko nieliczne przypadki tzw. „ukrytej dysleksji” pozostają niezauważone aż do momentu, kiedy problemy z pisaniem i wyniki w nauce stają się wyraźne.
Dysleksja to nie tylko czytanie i pisanie
Dysleksja może wpływać również na wiele innych obszarów funkcjonowania dziecka, takich jak:
-
odręczne pisanie i wypowiedzi pisemne,
-
arytmetyka i zapamiętywanie wzorów matematycznych,
-
szybkość przetwarzania informacji,
-
koordynacja ruchowa i wrażliwość słuchowa (np. rozpraszanie przez dźwięki otoczenia),
-
przetwarzanie wzrokowe na krótkim dystansie (np. przy czytaniu),
-
rozumienie i wykonywanie poleceń,
-
pamięć robocza,
-
nauka procedur, planowanie, organizacja,
-
wykrywanie własnych błędów,
-
poczucie czasu i tempa pracy,
-
analiza i dzielenie zdań na części,
-
skupienie i utrzymywanie uwagi.
Wiele objawów – jedno źródło
Chociaż objawy dysleksji mogą być bardzo różnorodne, ich wspólnym mianownikiem są niewielkie, ale istotne różnice w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Dotyczy to także osób, u których występują dodatkowe diagnozy, takie jak ADHD, dyspraksja czy zaburzenia przetwarzania słuchowego.
Co dalej?
Jeśli zauważasz u swojego dziecka objawy opisane wyżej, nie musisz działać w ciemno. Warto zasięgnąć porady specjalisty i sprawdzić, czy trudności Twojego dziecka mogą wynikać z dysleksji – a jeśli tak, jak najlepiej mu pomóc.
Metoda Davisa, którą stosuję w pracy z dziećmi, skutecznie pomaga zrozumieć i pokonać źródła tych trudności – bez wieloletniej terapii i frustracji.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do kontaktu i na bezpłatną konsultację.