Czy metoda Davisa® pomaga tylko w przypadku dysleksji, czy jest równie skuteczna dla osób z ADHD, dysgrafią i dyskalkulią?

Metoda Davisa® najczęściej kojarzona jest z pomocą w opanowaniu trudności w czytaniu i pisaniu, ale to tylko część prawdy. Osoby korzystające z tej metody często zauważają poprawę w wielu innych obszarach, takich jak koncentracja, organizacja czy praca z emocjami. Czy program Davisa® może wspierać również osoby z objawami ADHD, dysgrafii lub dyskalkulii? Sprawdź, jak szeroko działa to podejście.

Metoda Davisa® – więcej niż tylko czytanie

Programy Davisa® są stworzone z myślą o osobach, które:

  • myślą obrazami,
  • przetwarzają informacje w sposób przestrzenny,
  • często odczuwają dezorientację,
  • mają trudności z liniową nauką.

To cechy wspólne nie tylko dla dysleksji. Wiele osób z ADHD, dysgrafią i dyskalkulią funkcjonuje bardzo podobnie – co sprawia, że metoda Davisa® odpowiada na ich realne potrzeby poznawcze i emocjonalne.

ADHD a metoda Davisa® – co wspiera?

W programie Davisa®

dla uwagi i energii (Davis® Attention Mastery) uczestnik uczy się:

  • rozpoznawać momenty, kiedy jego koncentracja „odpływa”,
  • świadomie wracać do stanu skupienia,
  • nazywać i opanowywać impulsy,
  • zarządzać własną energią i myślami, zamiast im ulegać.

To pomocne nie tylko dla dzieci, ale i dorosłych, którzy przez lata próbowali radzić sobie z nadpobudliwością i trudnością z organizacją.

Dysgrafia – czyli gdy pisanie staje się źródłem stresu

Osoby z dysgrafią często:

  • nie potrafią utrzymać linii pisma,
  • zniekształcają litery,
  • szybko męczą się przy pisaniu,
  • nie są w stanie zapisać myśli w sposób czytelny.

W programie Davisa® uczestnik:

  • przywraca kontrolę nad ruchem ręki i wzrokiem,
  • ćwiczy koordynację poprzez pracę przestrzenną,
  • modeluje trudne słowa – co poprawia zapamiętywanie ich kształtu i znaczenia.

Efekt? Mniej napięcia, większa płynność i lepsze zrozumienie tekstu pisanego.

Dyskalkulia – gdy liczby „nie mają sensu”

W programie Davisa® dla matematyki (Davis® Math Mastery) uczestnik:

  • poznaje znaczenie pojęć takich jak „ilość”, „kierunek”, „czas”,
  • buduje zrozumienie pojęć liczbowych na poziomie konkretu,
  • modeluje działania matematyczne (np. dodawanie, mnożenie) w sposób obrazowy.

To nie są „ćwiczenia z tabliczki mnożenia”, ale proces zrozumienia, jak działają liczby i symbole. Dla osób z dyskalkulią – często pierwszy krok do przełamania blokady.

Czy trzeba mieć diagnozę?

Nie. Metoda Davisa® nie wymaga formalnej diagnozy, ponieważ skupia się na sposobie funkcjonowania, a nie na etykiecie. Jeśli widzisz, że dziecko (lub Ty sam/a) ma trudności w jednym z tych obszarów – warto rozważyć indywidualny program dostosowany do konkretnej potrzeby.

Podsumowanie

Metoda Davisa® wspiera nie tylko osoby z dysleksją.
Sprawdza się także u dzieci i dorosłych z:

  • trudnością w skupieniu (ADHD),
  • napięciem podczas pisania (dysgrafia),
  • problemami ze zrozumieniem liczb (dyskalkulia),
  • oraz z wyzwaniami emocjonalnymi i organizacyjnymi.

To podejście, które nie klasyfikuje – tylko uczy, jak zarządzać sobą w swoim własnym stylu.